Langzaamaan worden de contouren zichtbaar van wat het merk 'Alkmaar' moet worden. Eind vorig jaar werd aangekondigd dat Alkmaar best wat beter op de kaart gezet mag worden en dat het om dat te kunnen een echte merkidentiteit moet krijgen. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden.

De afgelopen maanden is daar onder leiding van merkendeskundige Paul Moers en binnen projectgroepen aan gewerkt waarbij op een aantal centrale vragen een antwoord moest worden gevonden. Eén van die vragen ging over het best bij Alkmaar passende archetype. Van die archetypen zijn er twaalf, het zijn universele rollen die een belangrijke rol spelen bij het neerzetten van het imago van een merk.

Het bleek volgens Moers zo'n beetje de minst lastige vraag te zijn. Alkmaar is volgens de deelnemers overduidelijk een 'Everyman', vriendschappelijk, ondersteunend en toegankelijk voor iedereen. Voorbeelden van Everyman merken zijn Ikea, Hema en Budweiser. Bij een merk hoort ook een merkbelofte, voor Alkmaar is dat "Waar bijzonder gewoon is". Daarmee is de basis gelegd voor een marketingstrategie die er voor moet zorgen dat er jaarlijks zo'n 600.000 extra bezoekers naar Alkmaar komen. (foto: Bing Maps)

Pin It
Bekeken: 4256x
https://ee.itk.ac.id/data/