Alkmaar, 29 november 2012. ProRail gaat onderzoeken of de spoorwegovergangen bij de Helderseweg en de Noorderkade korter gesloten kunnen blijven als er een trein langskomt. De tijd dat de spoorbomen dicht zijn is een bron van ergernis voor mensen die daar over willen steken. Doordat de overgang zo dicht bij het station ligt, rijden treinen langzaam voorbij en duurt het al langer, maar er wordt ook nog eens ruim tijd ingecalculeerd voor treinen vertrekkend vanaf het station. VVD-fractieleider Rudmer Heerema bracht dit aan het licht en het college heeft hier naar gehandeld. Naast dat men dikwijls lang moet wachten als er treinen passeren, is een tweede gevolg het ontstaan van opstoppingen aan de zijde van de Helderseweg. Tijdens de spits tot voorbij de singel. Het oponthoud aan de Noorderkade maakt dit nog eens erger. Soms zijn de overgangen wel tot drie minuten gesloten.

ProRail heeft het college laten weten het probleem te gaan onderzoeken, maar lijkt daarbij geen haast te hebben. Een uitslag is pas in het tweede kwartaal van 2013 te verwachten. Los van dit onderzoek wil de gemeente uitzoeken of het verkeer aan de zijde van de Helderseweg onder het spoor door geleid kan worden via een tunnel. Dit plan staat echter pas in de kinderschoenen. Naast dat een belangrijke verkeersader voor enige tijd ontoegankelijk zal zijn, is een belangrijke factor is de financiering. ProRail zal een deel moeten bijdragen. Het spoorwegbedrijf is echter weer afhankelijk van staatsteun.

Foto: De spoorwegovergang bij de Helderseweg in 1975.

 

Pin It
Bekeken: 1090x