Alkmaar, 29 januari 2014. In 2013 is via de websites van de archiefdiensten een landelijke enquête gehouden naar de kwaliteit van de online en offline dienstverlening, waarvan nu de resultaten bekend zijn geworden. Het Regionaal Archief Alkmaar scoort bovengemiddeld. Terwijl landelijk de dienstverlening door de archiefgebruikers met een 7,7 werd beoordeeld, kreeg Alkmaar een 8. En dat terwijl het Regionaal Archief met minder personeel en middelen werkt dan veel andere archiefdiensten.

De enquète wees uit dat er in Alkmaar snel en doelgericht geholpen wordt bij verzoeken om informatie. Ook het digitale aanbod, de  zoekmogelijkheden op de geheel vernieuwde website en de hulp bij onderzoek op de studiezaal scoorden hoog. En men heeft veel waardering voor de beschikbare onderzoeksfaciliteiten op de studiezaal. Ondanks de ligging vlak naast het station en gratis parkeren op 5 minuten lopen afstand, scoorde Alkmaar gekgenoeg net iets onder het gemiddelde van 7,9 met een 7,6.

De gebruikers van het Alkmaarse Regionaal Archief zijn iets minder actief bezig zaken als sociale media; maar met 1058 fans op Facebook heeft het toch wel bijna de meeste fans van alle archiefdiensten. En gebruikers van Twitter, Facebook en Pinterest zijn erg enthousiast:  8,4 tegenover landelijk een 7,4.

De enquête wijst verder uit dat het Archief het meest door mannen wordt geraadpleegd (70%). Websitebezoekers zijn over het algemeen wat ouder, 45% is 50-64 jaar oud, 41% zelfs ouder dan 65. Ze zijn vaak hoog opgeleid (54% heeft hoger onderwijs). Van de bezoekers heeft 39% werk, 51% is gepensioneerd.

Directeur Paul Post is in zijn nopjes: "Het is goed om te weten dat we als archief bezig zijn. We gaan dus door op het ingeslagen pad. Het komend jaar zullen nog meer digitale bronnen beschikbaar worden gemaakt via onze website. Ik denk dan aan kranten, tijdschriften van historische verenigingen, foto's en notariële archieven. Alles zal dit jaar ook eindelijk op Apple computers, iPads en iPhones volledig te bekijken zijn. En net als de afgelopen jaren willen we ook de dienstverlening in onze studiezaal goed en laagdrempelig houden".

Pin It
Bekeken: 1002x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/