De algemene strekking van de Regionale Detailhandelsvisie, die donderdag in de commissie ruimte van gemeente Alkmaar werd besproken, is dat de rol van het internet blijft toenemen, het aantal kleine supermarkten daalt, de leegstand vooral in de kleinere binnensteden verder toeneemt en dat beleving voor de consument belangrijker wordt.

Vooral die laatste twee speerpunten werden uitgebreid besproken. In Winkelcentrum De Mare is bijvoorbeeld veel leegstand, maar wethouder Kloos meldde optimistisch dat dit probleem mogelijk opgelost wordt door een herschikking.

Bureau RMC heeft in opdracht van de regio onderzoek gedaan naar het functioneren van diens detailhandelsstructuur. Dit op basis van onder meer een gedetailleerde markttoets per winkelgebied en passantentellingen. Volgens de visie zullen de kleine winkelcentra het niet redden op termijn. Hier is Kloos het echter niet mee eens; de kleine winkelcentra trekken volgens hem juist bezoekers van buiten de regio.

De wethouder is ook van mening dat 'beleving' meer bezoekers trekt, en meer bezoekers betekent minder leegstand op den duur.  Het idee van ondernemersdenktank 'Het Nieuwe Warenhuis" om een cluster met kleinschalige hippe boetiekjes te maken, genaamd de 'Prachtstraatjes', is een mooi voorbeeld van 'beleving' creëren.

In de Detailhandelsvisie is te lezen dat het niet handig is om nu het scala aan winkels uit te breiden. Kloos is het hiermee eens, mits een grote marktspeler zoals Ikea zich meldt.
Pin It
Bekeken: 3020x
https://ee.itk.ac.id/data/