De kapperszaken mogen weer open en dat hebben Mustafa en zijn team van All Beauty Vip in Hoefplan geweten. De telefoon staat roodgloeiend en ze maken lange dagen, van 9:00 uur ’s ochtends tot 21:00 uur ’s avonds. “Het lijkt wel op de periode rond kerst qua drukte”, zegt hij. Maar volgens Mustafa zorgen de lange corona coupes niet per se voor meer werk per klant. “Soms denk ik wel: hoe ga ik dit aanpakken?”

Tamara, een werknemer van Mustafa, is het niet met hem eens. “Kleuren is wel echt meer werk, vooral omdat mensen meer uitgroei hebben. Dat kost ook wel wat meer verf”. In zijn zaak heeft hij een aantal maatregelen genomen. Zo heeft hij op de bank met tape afgeplakt waar mensen niet mogen zitten, zodat er voldoende afstand bewaard kan worden tussen de wachtende klanten. Hij draagt een mondkapje, ook al is dat niet verplicht.

Na elke knipbeurt wast hij zijn kapperspullen grondig en krijgen ook de stoelen een poetsbeurt. Daarnaast hangen er door de hele salon regels over hoe je je bezoek aan de kapper zo veilig mogelijk kan maken. “En bij elke klant die belt voor een afspraak informeren we even naar de gezondheid. Als ze ziek zijn worden ze geweigerd, zelfs als het een vaste klant is.”

Een aantal grote kappersketens in het land hebben een zogenaamde coronatoeslag toegepast, die boven op de normale prijs van een knipbeurt komt. Die hebben ze ingesteld vanwege de extra kosten die ze moeten maken om alles schoon en hygiënisch te houden. Tamara vertelt dat zij dat helemaal niet nodig hebben. “Onze klanten zijn zo blij dat we weer open zijn dat we extra fooi krijgen. We hebben zelfs boeketten en taart van sommige klanten gehad, dus ze zorgen wel goed voor ons hoor.”

Door de maatregelen van de overheid zijn de kapperszaken zo’n twee maanden dicht geweest. Mustafa heeft dus ook flink wat geld misgelopen. “Ik heb gelukkig wel de steun gehad van de overheid, dus het doorbetalen van het loon en de eenmalige 4000 euro. Daar ben ik wel blij mee ja, want anders had ik helemaal niks gehad. En de meeste kosten liepen gewoon door. Gelukkig heb ik een dealtje kunnen sluiten met de huurbaas. Voor de maanden april en mei heeft hij voor mij de huur gehalveerd. Later in het jaar verrekenen we dat weer. Ik heb geen schatting van hoeveel geld ik heb verloren. Maar ik weet: we komen er wel weer bovenop.”

Tamara is er in deze periode achter gekomen hoe belangrijk een kapperszaak kan zijn voor de buurt. “Niet alleen omdat we iedereens haar weer mooi knippen, maar ook vanwege het praatje wat we met onze klanten houden. Voor de buurt zijn we een enorm belangrijke factor.”
Pin It
Bekeken: 1927x
https://ee.itk.ac.id/data/