Gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard en Zaanstad willen Europese subsidie binnenhalen voor het project 'Highspeed Train Connection Amsterdam / Zaancorridor'. Alkmaar is leidend als grootste gemeente en zoekt CEF-transportsubsidie voor ondertunneling van de Helderseweg bij het spoor. Dijk en Waard wil een bijdrage voor de eigen tunnel in de Zuidtangent, waarvan de aanleg in het najaar moet starten.

Adviesbureau Stadkwadraat schat dat ondertunneling van de Helderseweg rond 39,5 miljoen euro gaat kosten. Hiervoor zou tot 20 procent kunnen worden betaald met CEF-subsidie. Het vooronderzoek kost naar schatting 1,5 miljoen euro en daarvan zou tot de helft kunnen worden vergoed. Gemeente Alkmaar hengelt naar nog meer subsidies, maar het prijskaartje wordt sowieso 12 tot misschien wel 19 miljoen.

In Nederland wordt flink bijgebouwd en dat is voor regio Alkmaar niet anders. Dat zal veel meer verkeersbewegingen opleveren rond het station in het centrum, niet in de laatste plaats omdat er veel focus is op ontwikkeling van het openbaar vervoer. Ondertunneling van de Helderseweg is dus belangrijk voor de doorstroming aan deze zijde van de stad. Op dit moment valt Dijk en Waard nog buiten de boot voor het hoogfrequente treinverkeer, maar dat kan altijd nog veranderen en sowieso komt er een rangeerterrein aan de noordzijde.

Het college van B&W drong er bij de gemeenteraad op aan om enige vaart te zetten achter de goedkeuring van de subsidieaanvraag: "Door het ritme van de EU-subsidies, nu subsidies op de voorbereidingskosten en vanaf 2024 op de uitvoeringskosten, is het later zeer lastig om de ondertunneling van de Helderseweg nog voor Europese subsidie in aanmerking te laten komen".

Tegelijkertijd vroeg het college de raad, vanwege de subsidieaanvraag, om nu al groen licht voor de opstart van het project Ondertunneling Helderseweg. Mogelijk kan of moet het naar voren op de kalender worden geplaatst, en er is misschien meer onderzoek nodig dan verwacht. Bovendien heeft de gemeente geen capaciteit voor de ontwikkelingsfase en zal er dus mankracht moeten worden ingehuurd.

Bij de raadsvoorstellen vermeldt het college dat er (nog) geen morele verplichting bestaat tot uitgaven, maar dat gezamenlijke subsidieaanvraag wel de intentie impliceert richting partners Dijk en Waard en Zaanstad.
Pin It
Bekeken: 2716x
https://ee.itk.ac.id/data/