Een oud museumtreinstel uit de jaren 50 van de vorige eeuw deed zondag Noord-Holland aan als Enkelspoor Express tijdens een bijzondere museumrit. Het ging om een vierdelig Mat54-treinstel. Die afkorting staat voor Materieel 1954, het jaar dat de reeks nieuwe elektrische treinstellen op de Nederlandse spoorrails kwam. Een treinstel uit de reeks van Nederlands fabricaat wordt in goede conditie gehouden door de Stichting Hondekop. Die stichting draagt de bijnaam van de treinstellen, die het te danken heeft aan de karakteristieke botsneus, die voor extra veiligheid voor de machinist moest zorgen.

Zondag maakte museumtreinstel 766 een speciale rit voor de donateurs van de stichting. Het thema van deze rondrit was deze keer het enkelspoor in Nederland, zoals Schagen-Den Helder en Heerhugowaard-Hoorn. Het treinstel volgde een route via Amsterdam, Zaandam en Hoorn naar het traject Hoorn-Heerhugowaard. Bij Heerhugowaard ging het verder naar Den Helder. Hier werd de route vervolgd richting Alkmaar, waar op het treinstation wat langer werd gestopt voor een fotomoment. Ook in Hoorn, Heerhugowaard en Den Helder stopte de 766 even om het publiek de gelegenheid te geven foto’s te maken.

Na Alkmaar ging de reis verder over het traject Alkmaar-Uitgeest en daarna via de Kennemerlijn via Beverwijk en Haarlem naar Leiden. Aan het einde van de rondrit had de groene Hondekop vijf enkelsporige trajecten bereden en was het op plekken gekomen waar dit treinstel in het verleden vrijwel nooit kwam.

De groene kleurstelling heeft de Hondekop tot in de jaren 70 gehad. Daarmee werd dit materieeltype omgebouwd voor de sneltreinen en in een nieuwe geel-blauwe kleurstelling omgespoten. In die uitvoering was de Hondekop in Noord-Holland tot in de jaren tachtig een regelmatige verschijning in de extra sneltreinen in de spits tussen Schagen en Amsterdam. Daarna introduceerde de NS de dubbeldekkertreinen die het toenemende forenzenverkeer tussen Noord-Holland en Amsterdam voor hun rekening moesten nemen.

Het museumtreinstel van de Stichting Hondekop is gerestaureerd met het nieuwe intercity-interieur uit de jaren 70, maar in de oorspronkelijke groene kleur met een gele snor op de neus. Op de foto van Peter Eijkman is het museumtreinstel 766 te zien op het moment dat het de spoorbrug bij Alkmaar passeert over het Noordhollandsch Kanaal. (foto: Peter Eijkman)
Pin It