Gemeente Alkmaar heeft onderzoek laten doen voor een nieuwe Karperton garage aan de Kanaalkade. Arcadis onderzocht de voors en tegens van drie hoofdvarianten: een nieuwe bovengrondse parkeergarage, een ondergrondse versie en een garage onder het kanaal. De goedkoopste oplossing is weer de hoogte in bouwen, maar het verdwijnen van de parkeergarage onder de grond of het water biedt een veel prettiger uitzicht en mogelijkheden voor woningbouw.

Een nieuwe bovengrondse parkeergarage kan met de nieuwste regelgeving en maatvoering een vergelijkbare hoeveelheid parkeerplekken opleveren. Deze optie kost naar schatting 15,7 miljoen euro, maar levert dus wel weer een groot, lomp gebouw met zeven bouwlagen op. Bovendien blijven de problemen bestaan wat betreft de verkeersproblemen, want er is aan de zijde Kanaalkade eigenlijk gewoon geen plek voor de in- en uitgang, inclusief opstelruimte. De minst nadelige opties zijn om deze ergens bij de Wagenweg of het Victoriepark te plaatsen, of aan de overkant van het kanaal met een tunnel onder het water door.

Een volledig ondergrondse garage biedt een veel mooier stadsgezicht en ruimte voor woningbouw, maar kost naar schatting 26,6 miljoen en kan nog niet half zo groot zijn. De garage kan hooguit twee lagen diep worden en er is veel ruimte nodig voor een rijhelling. Ook als de garage wordt doorgetrokken tot onder de Kaarsenmakersgracht en de Kanaalkade, gaat het aantal parkeerplekken omlaag van 439 naar 208. Ook zijn er bij de aanleg risico's voor de (monumentale) panden aan de bouwput. Ter compensatie voor het verlies aan plekken zou de Singelgarage kunnen worden uitgebreid.

Verreweg de meeste problemen zijn niet aan de orde als de parkeergarage onder het Noordhollandsch Kanaal komt. Dan is er met twee parkeerlagen ruimte voor 250 voertuigen (22,6 miljoen euro) en met drie lagen voor 375 (31,5 miljoen euro), en zou nog kunnen worden uitgebreid naar zo'n 500 parkeerplekken. Het is nog eens veel goedkoper 250 plekken voor 22,6 miljoen euro of 31,5 miljoen voor 375 plekken.

Vanzelfsprekend zijn ook hybride varianten mogelijk. De kosten voor een ondergrondse garage kunnen deels terugverdiend worden door de vrijgekomen grond te verkopen aan vastgoedontwikkelaars.

De keuze lijkt eenvoudig, zeker gezien de toekomstvisie de gemeente heeft voor de gehele Kanaalzone.
Pin It