Tegenwoordig zitten we veel op datingapps. Hoe gemakkelijk is het niet om online met elkaar in contact te komen. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan dit soort van daten, maar de datingapps zijn de afgelopen jaren succesvol gebleken. Je kunt je snel inschrijven, lid worden door een betaling te doen en swipen maar. En juist over die betaling was de afgelopen jaren nogal wat te doen. Het bedrijf dat de manier van online betalingen bij bedrijven controleert, is de ACM (Autoriteit Consument & Markt).

Betaalmethoden
Bij Apple werd een een forse hoeveelheid boetes uitgeschreven omdat er strengere regels kwamen voor de afrekenprocedures online. Het kostte Apple een slordige 50 miljoen euro. Waarom kreeg Apple deze boetes? Apple stond in dating apps alleen maar Apple betaalmethoden toe, daar was de consument het niet mee eens.

Regels over betaalmethoden
Dat regels over online betaalmethoden strenger worden is niet iets nieuws. We kennen allemaal de strenge regels voor de betaalmogelijkheden bij bijvoorbeeld de nieuwe online casino’s die tegenwoordig booming zijn op Nederlandse bodem. Door de strenge regels van de Ksa mag je als casino maar een gelimiteerd aantal betaalmethoden gebruiken. Waarbij centraal staat dat je de herkomst van het geld kunt vastleggen. Bij de datingapps wordt er nu ook gekeken naar oplossingen met een streng beleid en duidelijkheid naar de consument toe.

Overeenstemming
Per juni 2022 is er een overeenstemming gekomen over de betalingen bij online datingapps. Zolang de makers van de apps 27% afdragen van de omzet, mogen andere betaalmethoden worden geaccepteerd. Apple hoopt echter nog dat het huidige percentage van 27% van de omzet omlaag wordt gebracht 15%, maar is er voorlopig mee akkoord gegaan.

Betalen bij online dating apps
Ontwikkelaars kunnen dus zelf bepalen hoe de klant afrekent. Dat mag nu ook via een linkje naar een externe website. Het kibbelen over het percentage dat de ontwikkelaar moet afdragen is echter nog in volle gang.

Het ACM
Wat doet de instantie ACM? Deze instantie, ook wel de ‘Nederlandse waakhond’ genoemd,  komt op voor de rechten van de consument. Je hebt als consument natuurlijk rechten en de ACM houdt een oogje in het zeil zodat je als consument daadwerkelijk ook dat krijgt waar je recht op hebt. Daarbij informeert de ACM de consument ook wat precies deze rechten zijn, want dat weet niet iedereen automatisch. Je vindt daarom op het internet een consumentenwijzer. Een handig hulpmiddel om je rechten bij online aankopen te ontdekken.

Door dit toezicht krijg je eerlijke concurrentie tussen bedrijven. Bedrijven doen extra hun best en houden zich aan de regels zodat de consument juist voor hen kiest. Hou je je als bedrijf niet aan de regels, dan dupeer je niet alleen de consument, maar ook de andere bedrijven. De regels worden strenger, en dat geldt dan voor iedereen.

Tenslotte
Niet alleen worden dan de regels strenger, maar er worden dus ook fikse boetes uitgedeeld. Al naar gelang wat het beste is voor de consument. Het is een vrij ingewikkelde klus omdat er natuurlijk talloze verschillende bedrijven en producten online te vinden zijn.

De ACM wordt op de hoogte gesteld over de problemen met bepaalde bedrijven doordat de consumenten de klachten bij de instantie neerleggen. Dus als online bedrijf is het belangrijk zoveel mogelijk klachten intern op te lossen. En dat is precies wat het beste is voor de consument.
Pin It
Bekeken: 2080x
https://ee.itk.ac.id/data/