De Alkmaarse coalitie wil dat de parkeerverordening op de schop gaat, met name de parkeernorm. Als er per woning minder parkeerruimte hoeft te worden ingericht, kunnen ontwikkelaars waarschijnlijk makkelijker meer woningen bouwen. Volgens het college is het niet zo dat woningbouwers die lagere parkeereisen op Overstad afwachten, maar OPA hoort naar eigen zeggen anders. "Uw ideologie belemmert woningbouw op Overstad, ook al ontkent u dit in alle toonaarden."

De coalitie en haar college geven wandelen en fietsen prioriteit, daarna openbaar vervoer, deelvervoer en tot slot de private auto (principe STOMP). En als minder mensen de auto gebruiken kan de parkeernorm wel omlaag, is de redenering. OPA-fractievoorzitter Victor Kloos vindt dat het college 'voorsorteert' op het beleid voor mobiliteit en parkeren, ervan uitgaande dat een meerderheid van de raad akkoord zal gaan.

"OPA heeft in raad en met technische vragen aandacht gevraagd. Uw antwoorden zijn ondoorzichtig en lijken niet te stroken met wat wij in de stad vernemen", stelt Kloos. Hij heeft het idee dat het college ontwikkelaars zelfs adviseert om bouwplannen eventueel op pauze te zetten, in afwachting van lagere parkeereisen.

Kloos vraagt of het klopt dat ontwikkelaars op Overstad is verteld dat zij geen gebruik meer kunnen maken van het Parkeerfonds. Via dit fonds kunnen ontwikkelaars de parkeereis afkopen, waarna de gemeente zelf in de omgeving voor extra parkeerruimte zorgt.

Ook vreest OPA nog steeds langdurige afsluiting van de Noorderstraat, voor de bouwplannen op de parkeerterreinen langs de weg. "U heeft in de raad hieromtrent alleen een procesantwoord gegeven. Dat was niet veel anders dan een jaar geleden". De fractieleider wil graag weten wat er samen met de bouwers wordt gedaan voor zo min mogelijk overlast, en of het college schadeclaims vanwege inkomstenderving verwacht.
Pin It
Bekeken: 1443x