Het gereedschap had eind 2023 weer ingepakt moeten worden. De werklui hadden naar de volgende klus moeten gaan en de bewoners hadden kerst moeten vieren in een mooie gerenoveerde en verduurzaamde woning. Maar de steigers staan er nog steeds, de werklui zijn niet weg en het gereedschap kan voorlopig nog niet ingepakt worden. "Ondanks beloften komt er van de planning iedere keer niks terecht."

Jan Postma woont in één van de 38 te renoveren woningen in en rond de Wilgenlaan in Sint Pancras. Hij is lid van de bewonerscommissie en baalt. Stevig. "De trike die ik aan het bouwen ben staat normaal in de garage, maar staat nu - net als twee elektrische fietsen - onder een zeil buiten. Mijn gereedschap ligt al vier maanden in een schuurtje achter in de tuin. Het is daar hartstikke vochtig. Ik zit straks aan de 20.000 euro schade. Maar er zijn veel bewoners de dupe."

Om de woorden van Jan eens langs de meetlat te kunnen leggen trekt Streekstad Centraal de wijk in. Daar spreken we John, die duidelijk andere prioriteiten heeft dan de voortslepende renovatie. "Ik heb net een nieuwe vriendin, ik heb hele andere dingen aan mijn hoofd", zegt hij lachend. En de wijk wordt blijkbaar goed op de hoogte gehouden, want iedereen weet van de nieuwe vlam van John.

Tegenslag. De buitenmuur moet worden vervangen. Links de geliefde trike van Jan Postma. Onder een zeiltje. (foto: Streekstad Centraal)


Ook Nel en Jaap kunnen nog lachen, maar bevestigen wel het verhaal van Jan. "Ik en mijn man zijn er ook ziek van dat het allemaal zo tegenvalt. En er zijn fouten gemaakt. Dan hingen ze dakgoten op maar moesten ze er ook weer af, en ze moeten van alles nog afwerken. Maar het staat stil nu en er is niks over aangekondigd. En het bouwbedrijf is onbereikbaar."

Nel en Jaap zouden eigenlijk tijdelijk een andere woning krijgen. Maar dat ging toen toch weer níet door. Daar moesten ze begin deze week nog wel even aan denken toen er beton en steen van de voorgevel werd 'gejekkerd'. "Wat een herrie! De planten trilden letterlijk van de vensterbank. En alles onder het stof." Nel laat een video van het voorval zien en wijst naar een grote, afgeplakte kier boven het kozijn waar de bende doorheen kwam. (tekst gaat verder onder foto)

Bij meerdere woningen zit er nog een grote kier boven het raam. Eentje waar onaangenaam veel stof door naar binnen kwam bij het wegbikken van beton en stenen. (foto: aangeleverd)


Jan snapt dat slecht weer vertraging oplevert en neemt dat opdrachtgever Woonwaard dan ook niet kwalijk, "Maar er zou maandag worden gemetseld, en er kwam helemaal niemand. Er is al zoveel fout gegaan. Woonwaard en Logchies (het bouwbedrijf red.) geven dat ook aan, maar zijn vervolgens telefonisch niet bereikbaar." Niet dat er helemaal geen communicatie is. We zitten om de zoveel tijd met elkaar om tafel. "Dan is er weer nieuwe planning, waar vervolgens niks van terecht komt."

Zo druk als Jan en een aantal anderen maken Jaap en Nel zich niet. "Maar zijn vrouw kon het niet aan, die is een tijd weggeweest", weet Nel. En ze weet ook dat Jan zijn garage mist. "Je kan er toch niks aan doen", zegt Jaap. Hij kijkt liever vooruit naar hoe mooi het gaat worden. Warmterugwinning, driedubbel glas en ventilatie zodat er niet weer schimmel ontstaat. Dat vind Jaap flinke pluspunten. "En we kregen niet zes maar acht zonnepanelen op het dak. We zijn dus ook blij met Woonwaard. De vorige woningstichting liet achterstallig onderhoud ontstaan."

Bij de hoekwoning moet ook de  buitenmuur van de zijgevel worden vervangen. De bewoners verblijven ergens anders. (foto: Streekstad Centraal)

Een woordvoerder van Woonwaard heeft begrip voor de stemming onder de bewoners maar zegt dat de vertragingen echt een kwestie van overmacht waren. "Inderdaad het weer, maar er was ook onvoorzien werk. De gevels van een aantal woningen moeten opnieuw worden opgemetseld en dat kost tijd. Onze communicatie had zeker beter gekund. We doen er nu alles aan om het beter te doen. Vorige week hebben we nog een gesprek met de commissie gehad. Ik begrijp van de projectleider dat er deze week een verslag komt. We hopen dat het zo snel mogelijk wordt afgerond. Bewoners kunnen altijd bij ons met vragen terecht."
Pin It
Bekeken: 1865x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://jdih.depok.go.id/mahjong-gacor-pg-soft/ https://jdih.depok.go.id/sdemo-gacor/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/