Het vrijgeven van de sluitingstijden voor horeca in Alkmaar lijkt volgens de politieke oppositie en voorzitter van Koninklijke Horeca Alkmaar Hans Bezembinder te leiden tot meer geweldsincidenten. In de nacht van 20 op 21 mei werd een 19-jarige man in elkaar geslagen door twee leeftijdsgenoten. Hij ligt nog in coma op de intensive care in het ziekenhuis. In de daaropvolgende nacht mishandelden drie mannen twee Alkmaarders van 19 en 20 jaar, waarbij de 20-jarige jongen een tijdje bewusteloos raakte en de ander moest worden behandeld aan zijn gezicht.

Bezembinder stelt in het NHD dat meer dan tien horecagelegenheden voor een belangrijk deel van hun omzet afhankelijk zijn van het feit dat ze de hele nacht open kunnen blijven. Hij verwacht dan ook dat deze ondernemers zich zullen verzetten als de vrije sluitingstijden worden teruggedraaid. Ook vindt hij dat de Alkmaarse politiek passief reageert wanneer zij wordt gewezen op het toegenomen aantal incidenten en het feit dat de politie de veiligheid niet meer kan garanderen.

In een discussie op de Facebookpagina ‘Je bent Alkmaarder als…’ reageert OPA fractievoorzitter Jan Hoekzema op de aantijgingen: "In de politiek krijgen we wel eens het verwijt dat we te ver afstaan van de werkelijkheid en misschien is dat in sommige gevallen ook wel eens zo, maar hier lijkt de voorzitter van de horecabelangenclub zeker niet namens alle horeca-ondernemers te spreken. Er worden conclusies getrokken die niet worden onderbouwd.”

Begin 2016 bracht de gemeente de eerste evaluatie van het vrijesluitingstijdenbeleid uit. Daarin viel te lezen dat de vrije sluitingstijden voornamelijk positieve effecten hadden gesorteerd: bezoekers tot 36 jaar gingen vaker uit, de meeste geënquêteerden vonden dat de veiligheid gelijk was gebleven en ook de ervaring van overlast bleef gelijk. Op die evaluatie kwam echter flinke kritiek vanuit de oppositie. Zo vroeg de PvdA zich af: “Welke evaluatie heeft wethouder Kloos gelezen?”. De partij stelde dat veel bewoners namelijk helemaal niet op de hoogte bleken te zijn geweest van de enquête. Ook was de partij onder andere verbaasd dat er in de afgenomen enquête geen onderscheid was gemaakt tussen bezoekers en bewoners van de binnenstad en stelde dat bewoners juist de meeste overlast ervaren op het moment dat bezoekers genoeg hebben van het ‘gebruis’ in de stad en naar huis gaan.

Ook de politie gaf destijds aan te merken dat de sfeer in de binnenstad juist grimmiger was geworden. Burgemeester Bruinooge heeft inmiddels om een overzicht van alle geweldsincidenten na drie uur ‘s nachts gevraagd.

Bekeken: 4338x