Het Alkmaarse college heeft dinsdag een principe besluit genomen tot herinvoering van tweerichtingsverkeer op de Wageweg en de Bierkade. De weg wordt een 30 km/uur fietsstraat, net als de Frieseweg. Na de zomer buigt de gemeenteraad zich over het besluit.

In het coalitieakkoord is als uitgangspunt opgenomen dat de Wageweg en de Bierkade vanuit beide richtingen bereikbaar moeten zijn, maar dan vooral voor bestemmingsverkeer. Het college schakelde twee verkeersadviesbureaus in. In 2015 concludeerde SWECO dat er onvoldoende ruimte was voor goede oplossingen en raadde tweerichtingsverkeer af, tenzij groei van de verkeersstroom te beperkt zou worden. In 2016 onderzocht Goudappel Coffeng de situatie en stelde dat de weg vooral gebruikt wordt door doorgaand verkeer dat beter via de ring zou kunnen rijden. Voor tweerichtingsverkeer adviseerde het bureau maatregelen die het college te ingrijpend en te duur vond.

Het college koos toch voor tweerichtingsverkeer, in veel goedkopere uitvoering: een 30 km/uur fietsstraat. Daarbij komen nog maatregelen zoals een beperkte selectieve toegang, bijvoorbeeld voor vrachtverkeer.

Goede bereikbaarheid is voor het winkelgebied essentieel, vindt het college. Eerder onderzoek wees al uit dat ondernemers in het oostelijke deel van de binnenstad, vooral op de Laat-Oost en de Limmerhoek, leden onder eenrichtingsverkeer. De fietsstraat moet de klandizie weer op peil brengen en is ook gunstig voor gebruik van de parkeergarage Schelphoek. Voor verkeer vanuit het noorden zal opstelruimte gecreëerd worden.

Pin It
Bekeken: 4931x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/