Toen de Huiswaarderbrug in 1974 over het Noordhollandsch Kanaal werd gebouwd, moest deze 45 ton aan verkeersbelasting kunnen verdragen.  Ruim 45 jaar verder kan de brug dit gewoon nog steeds, blijkt uit metingen van Stadswerk072, maar in 2019 is de norm verhoogd. En 60 ton, dat redt de constructie niet, meldt het NHD.

De gemeente heeft voor nu besloten om het zwaarste vrachtverkeer via de N242 om te leiden middels verkeersborden. Nu is de vraag wat het gemeentebestuur op de lange termijn wil: de situatie zo laten, een sterkere brug laten bouwen, of wellicht een tunnel onder het kanaal. Dat laatste zou VVD Alkmaar goed uitkomen want die had in haar verkiezingsprogramma als speerpunt de ondertunneling van de gehele Huiswaarderweg.

Medio 2018 had de partij hiervoor om onderzoek gevraagd. Daarbij werd aangedragen dat het Rijk twee miljard extra in infrastructuur wilde steken en dat de kosten ook voor een goed deel gedekt konden met verdiensten uit hoogbouw er bovenop. Dat past meteen mooi in de ambitie om flink woningen bij te bouwen in de stad.

Fractievoorzitter John van der Rhee zei destijds: "De Huiswaarderweg verdeelt Alkmaar in tweeën. Wij zien kansen om de verschillende wijken aan elkaar te knopen waardoor er mogelijkheden ontstaan voor groene verbindingen. Ook nieuwe waterroutes worden dan mogelijk."
Pin It
Bekeken: 2049x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/