Als gemeenten bij nieuwbouw alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren, zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig in stedelijke gebieden. Dit blijkt uit onderzoek van MuConsult en Rho in opdracht van de provincie, onder andere gevoerd in Alkmaar. De vrijgekomen ruimte kan gebruikt worden nieuwbouw en groen.

In de studie ‘Parkeren en duurzame verstedelijking’ is het parkeerbeleid onderzocht van Noord-Hollandse gemeenten, behalve Amsterdam. Zes gemeenten kregen bijzondere aandacht: Alkmaar, Beverwijk, Enkhuizen, Hilversum, Hoorn en Purmerend.

Als in de nieuwbouwplannen van deze zes gemeenten alternatieven voor de auto worden geboden, zijn volgens de onderzoekers maar liefst 8.100 minder plekken nodig dan standaard berekend. Zo kan het gebruik van deelauto’s en -fietsen gefaciliteerd worden, meer samenhangend P+R beleid worden toegepast en het parkeerbeleid anders worden ingericht. Bijvoorbeeld door minder vergunningen uit te geven.

Het onderzoek biedt Alkmaar en de andere gemeenten denkrichtingen en handvatten voor hun planvorming. Gedeputeerde Ruimtelijke Ordening Cees Loggen: "De openbare ruimte is schaars, zeker in dichtbevolkte gebieden. Een plek kun je maar één keer gebruiken: om te parkeren, maar ook om te wonen of in het groen te recreëren. We zien dat met name bij OV-knooppunten de standaard parkeernormen van gemeenten wel wat soepeler kunnen. Ik hoop dat gemeenten, met dit onderzoek in de hand, creatief gaan kijken naar hoe ze het beste kunnen aansluiten bij de wensen en behoefte van de mensen die in nieuwbouw rond OV-knooppunten gaan wonen."

In het onderzoek geeft 90 procent van de gemeenten aan dat met een goede onderbouwing wel kan worden afgeweken van de parkeernorm, die een vast aantal parkeerplaatsen per woning voorschrijft. Bijvoorbeeld als de parkeervraag is onderzocht, de haalbaarheid voor een lager aantal plekken wordt onderbouwd of doordat er goede alternatieven zijn voor de auto en de parkeerplaats voor de deur. De praktijk leert dat dit alles nog te weinig gebeurt, en dat ontwikkelaars en gemeenten meer rekening kunnen houden met specifieke behoeften per locatie.

Het onderzoek is uitgevoerd nog voor de coronacrisis. Een gevolg is wellicht dat meer mensen vaker vanuit huis zullen blijven werken, maar MuConsult en Rho gaan er vanuit dat dergelijke veranderingen slechts een effect zullen hebben op het hele plaatje. (foto: Pixabay / Hans Braxmeier)
Bekeken: 1613x