Jaarverslagen zijn vaak saaie en taaie kost. Toch valt er ook veel informatie uit te halen. En soms vallen bepaalde zaken meteen op, zo ook in het jaarverslag 2019 OV. Daarin werd namelijk vermeld dat in Noord-Holland Noord weliswaar 200.000 meer reizigerskilometers zijn gemaakt, maar er toch voor 600.000 minder aan kaartjes is verkocht.

Dat prikkelde de nieuwsgierigheid op de HALStad Centraal redactie, die hier prompt contact over opnam met de provincie

 

 

Ik kom nog terug op jouw vraag over het jaarverslag 2019 OV.

Vraag = hoe het kan dat in Noord-Holland Noord in 2019 200.000 meer reizigerskilometers zijn gemaakt, maar 600.000 euro minder aan inkomsten-uit-kaartjes is binnengekomen?

Antwoord =

Er is niet altijd een directe link tussen het aantal reizigerskilometers en de reizigersopbrengsten. Er zijn namelijk verschillende betaalproducten en de ene kaartsoort levert soms meer opbrengsten op voor de vervoerder dan de andere.

Desalniettemin hebben we op basis van de vraag naar de cijfers gekeken. Er blijkt inderdaad een fout te zijn gemaakt op pagina 27 ten aanzien van Noord-Holland Noord:

- De reizigersopbrengsten voor Connexxion zijn foutief weergegeven in het jaarverslag ten aanzien van 2019. Connexxion heeft destijds de complete cijfers aangeleverd maar in het jaarverslag is abusievelijk het cijfer exclusief de opbrengst voor buurtbussen opgenomen.

- De reizigerskilometers kloppen: er is inderdaad een toename in 2019 te zien van 200.000 reizigerskilometers ten opzichte van 2018.

Het goede nieuws is dat de opbrengsten voor de vervoerder dus niet zijn gedaald maar iets zijn toegenomen. Van 13,7 in 2018 naar 13,8 in 2019, een toename van 0,7%.

Naar aanleiding van bovenstaande zullen we pagina 27 in het jaarverslag aanpassen op de website.

Met vriendelijke groeten,

Wendy Dallinga

Verstuurd vanaf mijn iPhone
Pin It
Bekeken: 2039x
https://ee.itk.ac.id/data/