Alkmaar Centraal


Het einde van de broedplaats HAL25 is na vele jaren onzekerheid dan toch echt in zicht. IT- bedrijf Betty Blocks heeft een akkoord met het college van Alkmaar over de overdracht van het terrein waarop de culturele broedplaats staat. Ook liggen er al plannen op tafel. Op het terrein wilt het IT-bedrijf een soort campus met vier woontorens bouwen. Vrijdagmiddag startte de broedplaats een campagne met aan de gevel een spandoek met de mededeling: HAL25 Te Koop!

Het doel van de campagne is duidelijk en tegelijkertijd ook een nieuw project van de vrijplaats. "We geven ons eigen commentaar op de actualiteit. We laten zien hoe een stad en een bestuur van een stad omgaat met broedplekken, met ons, waar onder andere jonge kunstenaars werken", laat cultuurprogrammeur Tamara Roos weten.

PR-medewerker Nina Bakker vertelt over de bijzondere sfeer die HAL25 kenmerkt. "Denk aan de jaren 80, waarin de punkscene en de oude krakersscene aan de orde waren. Daar kon alles en dat publiek kwam daarna ook nog terug bij de Hal: de vrijplaats, waar iedereen welkom is."

"Het tijdelijke is een gegeven en ook een manier van werken voor ons", laat Roos weten. Deze manier van werken wil HAL25 niet alleen duidelijk maken aan Alkmaarders, maar ook aan de gemeente.  De campagne die nu van start gaat is daar een voorbeeld van: " We willen niet stopzetten of tegengaan, maar grijpen deze actuele situatie aan om met het bestuur van Alkmaar en de Alkmaarders in discussie te gaan. Deze plek is voor de hele stad en we willen met de stad in gesprek gaan over de waarde van deze plek."

Duidelijk is dat er een verschil is in aanpak omtrent het opstarten van een broedplaats, vergeleken met elf jaar geleden en nu. "Het verschil is dat Kees Bolten elf jaar geleden de sleutel kreeg met de opdracht reuring te creëren. Nu is er sprake van een bedrijfsplan. Met andere woorden: de gemeente neemt de leiding over de vorming van een broedplaats", aldus Roos.

Wouter Kraakman, communicatieadviseur van gemeente Alkmaar, laat weten: "We willen juist op deze plek culturele initiatieven en instellingen samenbrengen. Los van de Drukkerij kijken we met HAL25 waar er mogelijkheden zijn voor een andere locatie in Alkmaar. Wel is het zo dat gemeentelijk vastgoed wat hiervoor beschikbaar schaars is geworden."

HAL25 kijkt om zich heen naar andere mogelijkheden en locaties. Roos: "We kijken ook naar vastgoedontwikkelaars, die een visie hebben over samenwerkingen met culturele partners en broedplaatsen in het gebied". Duidelijk is dat de broedplaats nog genoeg energie voelt en deze energie door middel van de campagne naar de kern brengt:" De Hal is te koop, maar we vragen mensen om de persoonlijke waarde."

SFbBox by casino froutakia

Meer weten over adverteren op Alkmaar Centraal? Bel Opsteker Media 072 73 70 189 of mail ons: info@opstekermedia.nl