Alkmaar, 06 februari 2015. De gemeenten in Regio Alkmaar zetten in op een gezamenlijke marketingstrategie voor de bedrijventerreinen en kantorenlocaties. Dit als antwoord op het advies van de Stec Groep ‘Advies voor sterke werklocaties in Regio Akmaar’. De kern van dit advies is dat de gemeenten actie moeten ondernemen om het overaanbod aan plannen te verkleinen, zodat ze zich volledig kunnen richten op het ontwikkelen van de locaties die het beste aansluiten op de marktvraag. De regio heeft afgesproken dat de terreinen die in het advies ‘op rood zijn gezet’ uit de markt worden gehaald of worden herbestemd.

Een gezamenlijke marketingstrategie benadrukt de kleur en onderscheidende kwaliteiten van de afzonderlijke terreinen en weet die in samenhang onder de aandacht te brengen van de juiste doelgroepen. Zo kan een optimale marktwaarde worden gecreëerd. Ieder terrein krijgt zijn eigen gezicht, dat aansluit bij de vraag. Locaties die helemaal niet meer voldoen aan de marktvraag, worden niet meer ontwikkeld als bedrijven- of kantorenterrein. Ze krijgen een alternatieve invulling. De regio kiest er met deze strategie voor om gezamenlijk de schouders te zetten onder een sterke en gezonde bedrijven- en kantorenmarkt.

Op 4 maart organiseert de provincie een brede bijeenkomst waarin de drie deelregio’s (Regio Alkmaar, Kop van Noord-Holland en West-Friesland) zullen toelichten welke stappen inmiddels gezet zijn om het overaanbod terug te dringen en welke stappen er nog volgen. Genodigden zijn vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, raadsleden en collegeleden van de gemeenten in Noord-Holland Noord en statenleden van de provincie.

Bekeken: 1931x